Creëer een band met je klant

Veel professionals denken dat de inhoud van hun vak voor klanten het belangrijkste is, maar volgens Bart Groothuis, auteur van de net verschenen managementroman Creëer een band met je klant ligt dat anders: “Klanten willen vooral ontzorgt worden. Natuurlijk moet je echt een vakman, een professional zijn, maar je wordt niet gekozen op de inhoud van je vak. Ga maar na hoe je zelf een tandarts, een hypotheekadviseur of een loodgieter kiest. Je hebt helemaal geen verstand van de inhoud van die beroepen, dus je gaat vooral af op wat ik wel ‘de buitenkant’ noem. Die ‘buitenkant’ is wat je als klant waarneemt; de keurig opgeruimde spreekkamer bij de tandarts, de professioneel ogende informatiebrochure van de adviseur, de opgeruimde gereedschapskist en de schone overall van de loodgieter. Maar het zit hem ook en vooral in het gedrag, de manier van contactleggen, de communicatie. Op basis van die buitenkant probeer je je een oordeel te vormen over de vakbekwaamheid van de professional. En zo doen jouw potentiële klanten dat bij jou dus ook.”

Barts nieuwe boek gaat over een fictief ICT-bedrijf. Karel Bos, de hoofdpersoon in deze praktische managementroman, helpt dit bedrijf om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten aan zich te binden. De professionals (de vakmensen) van dit bedrijf ontdekken dat hun gedrag, hun wijze van communiceren en hun omgangsvormen het verschil maken tussen nieuwe klanten of een verloren order. Ze merken al snel dat persoonlijk zaken doen niet alleen leuk is, maar ook heel lucratief. Het boek bestaat uit een kleine vijftig korte, opzichzelfstaande verhalen. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal leerpunten, de belangrijkste zaken uit het hoofdstuk, en met praktische tips die je direct toe kunt passen.

 

Creëer een band met je klant is na Verkoop jezelf het tweede boek van Bart Groothuis (1961). Als professional weet hij dat het voor je klant niet alleen belangrijk is wat je van je vak weet en wie je allemaal kent, veel belangrijker is hoe je je gedraagt en wie je bent. Vanuit zijn adviespraktijk (Groothuis Advies) helpt Bart professionals met het vergroten van hun commerciële slagkracht, door het geven van (boek)presentaties, workshops, coaching en advies. Bart schrijft columns voor diverse sites.

 

Jos Burgers, Bestsellerauteur en veelgevraagd spreker:
Creëer een band met je klant
is een aanrader voor professionals en vakmensen die commerciële relaties willen leggen en onderhouden. Het boek van Bart Groothuis leest dankzij de romanvorm heerlijk weg. Het staat boordevol praktische en nuttige adviezen waar elke professional morgen mee aan de slag kan.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *